RSS

Principer för design

25 Jan

Har du någonsin undrat varför du ibland tittar på ett smycke och omedelbart inte vill det eller du älskar den?Förutom att ha din egen personliga smak, det finns mer som händer än du tror! Warren Feld, direktören vid Camp Smycken Design stater “När en tittare interagerar med ett smycke som bärs av någon annan, hjärnan och ögat utför två kognitiva åtgärder höger utanför bat. Först hjärnan / ögat försöker att visuellt inspektera bit från början till slut. Hjärnan / öga vill göra en komplett cirkel runt pjäsen. Allt som hämmar, försvårar eller distraherar hjärnan / ögat från att göra detta komplett cirkel hamnar frammana den rädsla och ångest svar.Om så är fallet, börjar betraktaren att märka smycken tråkig eller ful. ”

Detta är anledningen till att arbeta med design principer och element är så viktigt när du börjar designa dina smycken. I själva verket är detta sant med all konst, inklusive grafik, industriell design, konst och arkitektur.Så vad är principer och element? Principer är regler som används för att organisera enskilda element i en estetisk designkoncept. Principer för design Inkludera

  • Balans – fördelning av element betonar en brännpunkt.
  • Rhythm – en progression av hur ögat rör sig hela pjäsen.
  • Rörelse – hur elementen relatera och leda betraktarens öga eller uppmärksamhet eller ibland i smycken hur pjäs flyttas eller drapera.
  • Kontrast – hur elementen rör leda betraktarens uppmärksamhet.
  • Harmoni – det lustfyllt arrangemang av element.
  • Variety – sortimentet av element som ger designen intresse.
  • Unity – den kvalitet med de kombinerade elementen.

Konstruktionselement Inkludera

  • Färg – som kan skapa känslor och stämningar. Röda färger är varma medan blues är cool.Använda färger på färghjulet kan skapa fantastiska kombinationer. Färghjulet definierar färgscheman som primär, analog, kompletterande, kontrast, enfärgad, delad komplement och triadiska.
  • Konsistens – det finns två typer av struktur: fysisk struktur är den konsistens du faktiskt kan känna och tonal struktur är den typ av struktur du sett i en polerad sten.
  • Line – det finns tre typer av linjer.
    Linjär varumärke – en dragen eller graverad märke.
    Gränslinje – antyds av kontrasten mellan de två formerna och förlitar sig på formerna för dess uppehälle.
    Implicita linjer – kan utläsas av riktningen av mindre linjer i pjäsen.
  • Skala – omfattningen av former skapar aktivitet och relationer av makt mellan dem. Lika stora formar skapar förvirring, hoppar ögat från den ena till den andra utan att veta var att vila. Ögat dras till större dominerande form när formerna är något olika storlekar. Stora former överväldigande små figurer skapar spänning. Den större storlek formen verkar hota mindre form.
  • Space – området mellan och runt objekt.
  • Form – områden som definieras av kanterna i pjäsen. Det kan vara geometrisk eller organisk. En enda form kan inte existera utan att generera en annan (negativ) form.
  • Tone – Gradering kan lägga intresse och rörelse till en form. En gradering från mörkt till ljust kommer att orsaka ögat att röra sig längs en ​​form.
  • Riktning – färdriktning som reser en av treor riktningar: horisontellt, vertikalt eller snett.

 

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on January 25, 2013 in Uncategorized

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: